[صفحه اصلی ]    
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره دفتر ما::
معرفی افراد::
پیوندها::
اخبار ورویدادها::
آیین نامه هاوفرمها::
بانک اطلاعاتی رشته ها::
کار گروهها::
طرح درسها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نظرسنجی
نظر شما راجع به این سایت چیست؟
خوب
متوسط
بد
   
..
قابل توجه مدیران محترم گروه ها

آیین نامه بازنگری دربرنامه های درسی

آیین نامه ارزیابی درونی گروه ها

..
تماس باما

تلفن دفتر برنامه ریزی درسی

73225502-73225560-73225555

تلفن مدیر سایت

73225502

دورنگار

73225591

آدرس پست الکترونیکی سایت

cpor@iust.ac.ir

..
:: چشم انداز ::

 

  نظام آموزشی و فعالیت اصلی آن، یعنی آموزش منابع و سرمایه های انسانی ، اساس توسعه پایدار به حساب می­آید . براین اساس، کمیت و کیفیت این آموزش نقش به سزا و تعیین کننده­ای در رفاه و سعادت ملت ها ایفا می­نماید . از سوی دیگر، جهانی شدن نیز تاثیرات گسترده­ای بر نظام آموزشی داشته و چالش­های جدیدی را برای سازماندهی آن ایجاد کرده است . از این رو ، تخصیص منابع به نظام آموزشی به مثابه سرمایه گذاری در جهت توسعه کشور می­باشد و بدیهی است که بهبود نرخ برگشت پذیری آن صرفا" با توجه ویژه به کیفیت امکان پذیر است.

  علاوه بر تخصیص منابع، باید توجه داشت که توسعه علمی کشور مستلزم نهادینه شدن ساختارهای مدیریتی مناسب و برنامه­ریزی متناسب با تولید ، ترویج و کاربرد علوم و فنون است .

  در این راستا، دفتر برنامه­ریزی درسی دانشگاه علم و صنعت ایران با توجه به آرمان مطلوب و واقعیت­های موجود، دو وظیفه اصلی برای خود تعریف می­کند.

  الف- بهبود کیفیت اجرای امور آموزشی دانشگاه در همه مراحل

  علاوه بر امور جاری مدیریتی و نظارتی از قبیل بررسی درخواست­های دانشکده­ها در خصوص ایجاد تغییرات در برنامه­های درسی، بازنگری محتوای دروس، ایجاد رشته/گرایش­های جدید، ارزشیابی اساتید، نظارت بر تشکیل کلاس­ها و. . . این دفتر در نظر دارد در آینده­ای نزدیک طرح ارزیابی درونی گروههای آموزشی و در پی آن ارزیابی بیرونی را به صورت فراگیر در تمامی گروههای آموزشی دانشکده­ها به اجرا درآورد. از این رهگذر تصمیم­گیری علمی مبتنی بر الگوهای ارزیابی درونی و ارزیابی بیرونی در دانشگاه جامه عمل خواهد پوشید و دانشکده­ها خود نقش فعال و مسئولانه­ای در بهبود کیفیت خواهند داشت. در حقیقت، بسیاری از جنبه­های موثر در بهبود کیفیت آموزشی نظیر تصمیم گیری در خصوص بازنگری برنامه های درسی ، راه اندازی دوره­های جدید ، جذب هیئت علمی مورد نیاز، گسترش امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی ، آگاهی دقیق از اهداف گروه آموزشی، افزایش تعهد و دلبستگی اعضای هیأت علمی نسبت به گروه آموزشی، دستیابی به یک تحلیل جامع و شفاف از عملکرد گروه و شناسائی نقاط قوت و ضعف و فرصتها، تقویت فرهنگ پاسخگوئی، کمک به خود تنظیمی امور گروه آموزشی، حمایت از بهبود مستمر کیفیت، افزایش اثربخشی و کارائی نظام آموزشی و. . . همگی محصول و برونداد اجرای شایسته طرح ارزیابی درونی در یک گروه آموزشی است.

 

  ب-تقویت پشتوانه نظری فعالیتها و تصمیم گیری ها

 

  در هر عرصه­ای پشتوانه تئوریک و نظری مستحکم، تضمین کننده توفیق در عمل است. حوزه آموزش نیز از این قاعده مستثنا نیست. دفتر برنامه­ریزی درسی پرداختن به این پشتوانه نظری را رسالت خود می­داند.در این راستا ، می توان به موضوعات قابل توجه بسیاری اشاره کرد که در حوزه آموزش تاثیرگذارند و به مطالعه و تحقیق جدی نیاز دارند. برخی از این موضوعات - که فعالیت های تحقیقاتی آتی دفتر برنامه­ریزی درسی هستند- به شرح زیر است :

  · چگونگی به کار بستن وپیاده نمودن تئوریهای برنامه ریزی درسی در آموزش عالی

  · تبیین نشانگرهای تدریس اثربخش در دانشگاه

  · شناسایی و ایجاد استانداردهای برنامه ریزی درسی در آموزش عالی

  · بررسی روشهای گوناگون ارزشیابی اساتید در دانشگاهها و تعریف روشی مناسب با نشانگرها و استانداردهای مناسب برای دانشگاههای فنی ومهندسی

  · خلاقیت در برنامه ریزی درسی

  · بررسی آسیب شناسانه درس کارآموزی در دوره های کارشناسی فنی ومهندسی

  

  همچنین می­توان به برگزاری کارگاه­های آموزشی در زمینه روش تدریس وروش تحقیق اشاره کرد که این دفتر در نظر دارد به صورت منظم و جدی در دانشگاه برگزار نماید.

 

دفعات مشاهده: 4574 بار   |   دفعات چاپ: 363 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 10 بار   |   0 نظر